Volání záchranné služby

Co dělat po odjezdu sanitky?

 

Nemyslete na to, co se stalo. Udělali jste vše, co jste mohli a teď je váš blízký v rukou odborníků, jejichž úkolem je zachránit mu život. Následující text vám vysvětlí, co se s ním v této chvíli děje a jak se v takovém případě zachovat. Ihned po odjezdu záchranářů a během právě probíhajícího převozu pacienta do nemocnice je zbytečné volat do nemocnice a zjišťovat jeho zdravotní stav. V nemocnici na příjmovém oddělení bude pacient podrobně vyšetřen a teprve poté vám zdravotníci budou moci sdělit podrobnější informace. Ze zkušeností záchranářů víme, že stav zraněného či nemocného nemusí být tak vážný, jak to na první pohled vypadá. Věřte, že je váš blízký v dobrých rukou.

Záchranný řetězec se rozběhl

Tím, že jste zavolali na linku 155, jste aktivovali tzv. záchranný řetězec. Operační středisko přijalo vaši výzvu a vyslalo na místo rychlou lékařskou nebo zdravotnickou pomoc. Už dávno neplatí to, že sanitní vozy fungují pouze jako převozové sanitky do nemocnic. Posádku záchranné služba, která přijela vašemu blízkému pomoci, tvoří vysoce specializovaní a vyškolení lékaři nebo střední zdravotničtí pracovníci, dobře připravení na krizové situace v terénu. Dnes jsou záchranářská auta vybavena nezbytnými zdravotnickým materiálem, přístroji, pomůckami a léky, které jsou srovnatelné s vybavením jednotky intenzivní péče. Záchranná služba je tedy schopna poskytnout pacientovi neodkladnou přednemocniční péči, a proto také po nezbytnou dobu setrvávala na místě a prováděla kroky k záchraně života nebo zdraví vašeho příbuzného.

I během transportu je pacient léčen

I v tuto chvíli záchranáři po cestě do nemocnice pacienta vyšetřují a připravují na pokračování léčebné péče v nemocničním zařízení. Pomoc tedy přišla mnohem dříve, než kdyby byl pacient sanitkou pouze převezen do nemocnice a ošetřován až tam. Transport do nemocnice není „hluchým místem,“ je využita každá minuta v boji o jeho život.

Sanitka je nejen dopravní prostředek, ale i zdravotnické zařízení, jehož vnitřek podléhá přísným hygienickým a bezpečnostním předpisům. Pro dobro pacienta je stanoveno, že do sanitky nesmí nikdo jiný než posádka záchranné služby. Výjimkou jsou pouze rodiče malých dětí. Toto je důvod, proč jste nemohli se svým blízkým jet do nemocnice.

O cílové nemocnici se informujte přes Call centrum záchranné služby

Podle zdravotního stavu pacienta záchranáři zvolí nejbližší zdravotnické zařízení, jehož vybavení a specializovaná oddělení odpovídajípovaze onemocnění nebo zranění, je možná i přímá konzultace mezi lékařem v terénu a lékařem-specialistou. Po příjmu v nemocnici bude váš blízkýpodrobně vyšetřen – např. půjde na rentgen nebo CT, budou provedeny odběry krve pro laboratorní vyšetření, bude monitorována jeho srdeční činnost. Pokud vám záchranáři nesdělili do jaké nemocnice pacienta vezou, toto se může upřesnit až během transportu, zavolejte na Call centrum středočeské záchranné služby a operátor vám poskytne telefonní číslo příslušné nemocnice.

V zájmu pacienta je neuspěchat vyšetření, proto buďte trpěliví a nevolejte do nemocnice před uplynutím jedné hodiny od odjezdu záchranné služby. Zkuste si uvařit čaj nebo kávu, pokuste se uklidnit, máte teď také čas informovat příbuzné či známé o nastalé situaci. Váš blízký je v péči odborníků, kteří dělají pro jeho záchranu vše.

 
Call centrum
800 888 155
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
sms: 720 002 655
 

DŮLEŽITÁ ČÍSLA

Policie 158
Záchranná služba 155
Hasiči 150
 

 

KONTAKT

Výhradní kontakty zaručující doručení informací a dokumentů do ZZS Středočeského kraje:

Zdravotnická záchranná služba
Středočeského kraje
Vančurova 1544, Kladno 272 01

 
Ředitelství PO-PÁ 7:00-15:30
Tel: 312 256 601
Fax: 312 256 610
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
ID DS: wmjmahj