Zásah, na který nikdy nezapomenu

Unavená, ale šťastná…

Anketa na téma: Výjezd, na který nikdy nezapomenu...

 

Zdravotnické operační středisko záchranné služby - místo, kam denně volá nemalé množství lidí a žádá nás o pomoc. Pracuji zde bezmála tři roky. Je to zatím krátká doba, přesto jsou tři služby, které se mi navždy vryly do paměti, hovory na které nikdy nezapomenu… O jednu z těchto služeb se s vámi podělím.

Noční služba půl roku po mém nástupu… noční, během které se udály hned dva neobvyklé hovory, se kterými se jen tak někdo nesetká. Oba tyto hovory jsem tu noc vedla právě já.

Zazvonil telefon a v něm hluk, šum, přesto ale zvláštní ticho. Po pár vteřinách se ozval nejistý mužský hlas. Zoufalý muž, který chtěl spáchat sebevraždu skokem z mostu. Moje první zkušenost s hovorem tohoto typu. I přes různá školení, která jsem absolvovala, je to situace, na kterou se nelze stoprocentně připravit. Situace, kde není jeden správný postup. Měla jsem strach a hlavou mi bleskly různé myšlenky. Jaká slova a věty mohu použít, abych něco nepokazila? Co říkat a na co se ptát, aby mi volající muž nezavěsil telefon? Jak získat jeho důvěru, aby přijal moji pomoc a řekl mi, kde se nachází?

Naštěstí  mi vše vycházelo a muž se mnou začal hovořit o důvodu jeho zoufalého počínání. Byl svědkem smrti svého kamaráda a stále se s tím nemohl vyrovnat i přes pomoc rodiny a odborníků. Odjel do jiného města, kde chtěl takto nešťastně situaci vyřešit. Právě proto, že město neznal, bylo těžké zjistit přesné místo, kde se nacházel. Přesto jsem již měla část informací, a tak jsme mohli vyslat sanitku, která jezdila od mostu k mostu a snažila se muže najít, zatímco já s ním dále pokračovala v hovoru.

V paměti mám okamžik, kdy se ozval děsivý šum a mužský hlas utichl. Zatajil se mi dech a s hrůzou jsem pomyslela na nejhorší. Po pár vteřinách ticha, pro mě neskutečně dlouhých, se naštěstí muž ozval. Pocítila jsem obrovskou úlevu, která se slovy nedá vyjádřit. Šum, který byl v telefonu slyšet, měl na svědomí silný vítr, který tu noc foukal a pouze vyplnil pauzu mezi větami volajícího. Muž spolupracoval, a tak jej po chvíli naše posádka nalezla. Byl vyšetřen a převezen do nemocnice. Měla jsem radost a dodnes mám, že to byl hovor se šťastným koncem.

Noční služba pokračovala dál, proběhlo několik hovorů, o kterých by se dalo říci, že byly obvyklé. Ani ve snu mě nenapadlo, jaký hovor budu řešit v dalších minutách.

Telefon zazvonil, zvedla jsem ho a představila se. Ozval se mužský hlas, který začal hovor slovy: ,,Manželce praskla voda! Vůbec nevím, co mám dělat – RODÍ!‘‘ V tu chvíli začala další ze situací, které se na operačním středisku nestávají zrovna často a kterou jsem zažila poprvé i já. Znervóznila jsem. Byla to situace, se kterou jsem neměla zatím žádné zkušenosti. To však volající na druhé straně telefonu nesměl z mého hlasu poznat. Snažila jsem se působit sebejistě a budoucího tatínka, který mi několikrát sdělil, že neví, jak to zvládne, maximálně uklidňovat. ,,Nebojte se, to zvládnete.“

Urychleně jsem nabrala potřebné informace týkající se místa zásahu, vyplnila indikaci výjezdu POROD V CHODU a vybrala k zásahu posádku Rychlé Lékařské Pomoci. Kolegyně ihned vyslala nejbližší sanitku. Ta okamžitě vyrazila na místo a já jsem budoucím rodičům začala radit, co mají dělat a jak postupovat dál. Je to součást mojí práce, tzv. telefonicky asistovaná první pomoc. Trochu jsem v neobvyklé situaci tápala, a tak jsem svůj zrak obrátila na kolegyni po levé ruce i kolegu po pravé ruce. Byli skvělí, neváhali ani vteřinu a pomáhali mi porod po telefonu zvládnout.

Ve chvíli, kdy mi tatínek potvrdil, že vidí hlavičku, polil mě studený pot. ,,To zvládneme spolu, nebojte!“ uklidňovala jsem tatínka a tak trochu i sebe. Pak už následoval rychlý sled pozitivních informací… ,,Jééé, už má hlavu venku… Jééé už je venku!‘‘ V ten okamžik byl v telefonu slyšet pláč miminka – bylo v pořádku a maminka také. Ulevilo se mi a zahrnuly mě pocity štěstí. Té noci jsem byla, i když jen přes telefon, u porodu malého chlapečka a byl to krásný pocit. Chvíli na to přijela naše sanitka. Mamince i miminku kolegové poskytli patřičnou péči a převezli je do porodnice.

Zbytek noční služby už následovaly standardní hovory. Ráno jsem dorazila domů - unavená, ale neskutečně šťastná a hrdá, že jsem tu noc pomohla zachránit tři lidské životy.

Kateřina Kosinová – operátorka linky 155

 
Call centrum
800 888 155
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
sms: 720 002 655
 

DŮLEŽITÁ ČÍSLA

Policie 158
Záchranná služba 155
Hasiči 150
 

 

KONTAKT

Výhradní kontakty zaručující doručení informací a dokumentů do ZZS Středočeského kraje:

Zdravotnická záchranná služba
Středočeského kraje
Vančurova 1544, Kladno 272 01

 
Ředitelství PO-PÁ 7:00-15:30
Tel: 312 256 601
Fax: 312 256 610
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
ID DS: wmjmahj
 
Dokumenty v elektronické podobě příjímáme v těchto formátech: PDF, DOC, XLS do velikosti 10MB